Handelsbetingelser og vilkår

1. BESTILLING
Hvis du har forespørgsler til varer, er du altid mere end velkommen til at kontakte os pr. telefon eller mail.

Oplysninger om tekniske data og specifikationer fra producenten eller fra sælgers hjemmeside er kun vejledende. Køber har selv ansvaret for udvælgelsen af ydelsen og for opnåelse af det ønskede resultat med købet. Kontroller altid producentens egen hjemmeside for at få nyeste produktdata.

Alle priser er i danske kr. og inkl. 25% moms og andre afgifter. Priserne er dagspriser, og er kun gældende indenfor Danmarks grænser, ekskl. Færøerne og Grønland. Der tages forbehold for: Valutaændringer, force majeure, afgiftsændringer.

Herunder at udstilling af varer på websiden ikke er et tilbud, men en opfordring til at gøre tilbud, og der er først indgået en bindende aftale når du modtager en ordrebekræftelse eller faktura.

Når du handler med Data Syd indgås aftaler på følgende sprog: Dansk

Der er ikke indgået en bindende købsaftale med Data Syd, før du har modtaget en ordrebekræftelse eller faktura fra Data Syd.

2. BETALING
Hos Data Syd modtager vi følgende betalingsmidler:

Bank overførsler
Registrerings nummer Konto nummer
3409 11812902

Kontant betaling
Der modtages som udgangspunkt ikke kontant betaling

3. FRAGT
Vi leverer hovedsageligt med GLS, Post Danmark eller for store forsendelser en fragtmand. Leveringerne følger pågældende transportørs forretningsbetingelser. Der betyder at så snart pakken er i deres regi, bærer de ansvaret for at pakken kommer hel og ubeskadiget frem. Modtager du en pakke der er tydeligt beskadiget, skal du helst nægte modtagelse af forsendelsen eller på fragtbrevet notere “modtaget med forbehold for senere kontrol og optælling af indholdet”. Har du taget imod forsendelsen og opdager en skade bedes du kontakte Data Syd med det samme og anmelde skaden. Det er altid en god idé at tage nogle billeder af hele forsendelsen, af fragtbrevet derpå samt af eventuelle skader. Vi hjælper meget gerne i disse sager, så send gerne alt dokumentation til os og vi vil gå videre med sagen.

Fragtpriser:
Data Syd forretningsområde er at sælge IT udstyr mv. og ikke at drive fragtforretning. Derfor er alle fragtpriser taget ud fra de normale transportører priser og beregnet efter vægt og antal varer linjer.

4. FORTRYDELSESRET
Bemærk – fortrydelsesret er ikke gældende ved erhvervskøb.

Data Syd tilbyder ikke fortrydelsesret på bestilte varer, da den service der tilbydes, bryder emballagen og plomberingen på produkterne.

Der kan dog i enkelte tilfælde fraviges fra dette hvis der indgås special aftale om dette.

Returforsendelse
Når fortrydelsesretten udnyttes, skal du selv stå for omkostningerne for at levere varen retur, fx returfragten.
Enkelte varetyper kan ikke returneres med normal transportør, det kan for eks. være storformatprintere eller lignende produkter tungere end 20kg. Data Syd kan i så fald kontaktes for brug af en af vores samarbejdspartnere for eks. en fragtmand eller speciel transport for returnering af varen. Denne fragt omkostning vil dog blive modregnet varens værdi ved refundering af beløbet til kunden og forventes højst at beløbe sig til kr. 1.200,-
Bemærk du er ansvarlig for varens levering samt forsvarlig indpakning.

Varens stand, når du sender den tilbage.
I tilfælde hvor der er indgået special aftale om returnering af varer, skal disse altid være i original og uåbnet emballage. Hvis varen er plomberet og plomberingen er brudt, tages varen ikke retur.

Varen kan sendes retur til:
Data Syd, Hovedgaden Vest 73, 6500 Over Jerstal

Emballering og ansvar for returforsendelse
Bemærk – vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.
Data Syd opfordrer til grundig emballering ved indsendelse, da det er afsenders ansvar. For. eks. bør løse interne komponenter som grafikkort, bundkort, harddiske og lignende altid indsendes i antistatisk pose – eller som man modtog det.

Data Syd opfordrer også til at alle produkter pakkes forsvarligt ind i velegnet fyld (fx bobleplast eller andet stødabsorberende materiale) samt der pakkes i en papkasse så produkterne og original emballagen ikke kan tage skade under transporten.

Bemærk i øvrigt også, at fyldes kassen ikke helt ud så kan enkelte produkttyper lide skade da de kan blive kastet rundt inde i emballagen – dette trods meget fyld.

Det er altid på kundens egen risiko at varen kommer sikkert retur til Data Syd.

6. KOMPABILITET
Data Syd kan ikke holdes ansvarlig for kompatibilitetsproblemer, som følge af ændringer i konfigurationen af Data Syds sammensatte komponenter.

7. REKLAMATIONSRET
Når du som forbruger handler med Data Syd har du 24 måneders reklamationsret jf. købeloven.
Reklamationsretten kan dog være begrænset af produktets naturlige levetid. Dette gælder for eks. batterier, tonere, blækpatroner og andre produkter som kan betegnes som forbrugsstoffer.
Ved produkter som returneres under reklamationsretten, vil du enten få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Dette forudsætter dog at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden uhensigtsmæssig brug.

Købelovens mangels regler kan finde anvendelse.
En mangel er en fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet – typisk fabrikations- og/eller materialefejl.
Skulle varen, mod forventning, gå i stykker under reklamationsperioden og være dækket af reklamationsretten, repareres eller ombyttes defekte varer på vort eller producentens værksted vederlagsfrit.
Skade på produktet som skyldes betjeningsfejl, håndteringsfejl, modifikationer eller groft misbrug fra brugerens side er ikke dækket af reklamationsretten. Herunder hører også ændring af tilført strømstyrke til enhver relevant komponent.
Varer skal returneres med en fakturakopi hvor købstidspunktet for det reklamerede produkt fremgår.

 

8. ANVENDELSE AF REKLAMATIONSRETTEN
Der skal reklameres inden rimelig tid efter du har opdaget manglen. Hvis der reklameres indenfor 2 måneder, vil reklamationen altid være indenfor rimelig tid.
Det første du bør gøre, er at kontrollere, om dit produkt er omfattet af den direkte support der gælder for en del producenter. Hvis din defekte vare er omfattet af direkte support, skal den ikke sendes retur til Data Syd.
Det fremmer ekspeditionstiden at kontakte producenten eller den af dem anviste servicepartner og dette betyder ofte en hurtigere sagsbehandling end med Data Syd som mellemled. Ofte hentes eller ombyttes varen på din adresse.
Vi opfordrer til at du afgiver erklæring omkring produktets fejl eller mangel i forbindelse med reklamationen, idet undladelse kan betyde en forlængelse af behandlingstiden grundet bred fejlsøgning.
Komplette PC-systemer som ikke er samlet eller monteret af Data Syd og hvor der skal fortages fejlsøgning, vil Data Syd beregne tiden til fejlsøgning med timetaksten kr. 450,00 pr. time inkl. moms. (min. ½ time).

Defekte produkter der er omfattet af reklamationsretten, vil herefter blive omskiftet til timetakst. Ønsker man ikke at Data Syd foretager bred fejlfinding skal det defekte produkt afmonteres og sendes separat.
Data Syd kan ikke gøres ansvarlig for tab af kundens data, medmindre det følger direkte af dansk lovgivning. Data Syd opfordrer derfor kunden til at tage kopi / backup af samtlige data. I det omfang Data Syd måtte være ansvarlig, er ansvaret begrænset til det direkte produkt tab og omfatter således ikke indirekte tab såsom tabt arbejdsfortjeneste, transportomkostninger, driftstab, installationsomkostninger og lignende.
Når du ønsker at reklamere, beder vi dig venligst oprette en RMA-anmodning på forhånd via e-mail eller pr telefon

Det defekte produkt skal sendes til vores adresse:
Data Syd, Hovedgaden Vest 73, 6500 Over Jerstal

Når du returnerer varen, bedes du angive afsender på forsendelsen samt evt. udstedt RMA nummer (returnummer).
Kopi af faktura samt uddybende beskrivelse af fejl eller mangel vedlægges.

Bemærk – vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende modtagerbetalte forsendelser.

Husk altid at sende varen tilbage i forsvarlig emballage (helst den originale), og vi opfordrer til du får en kvittering fra transportøren så du kan følge pakken frem til os – samtidig giver dette normalt også forsikring på indholdet hvis dette skulle gå tabt eller blive beskadiget.
Når din reklamationssag er godkendt af os, og accepteret som et privatkøb, sender vi dig automatisk en postlabel du kan bruge til at sende varen retur uden omkostninger. Vent venligst på denne før du sender varen til os.
Vi refunderer rimelige fragtomkostninger, som du måtte have i forbindelse med returnering af varen, når reklamationen er berettiget. Vi anbefaler dog at du kontakter os eller opretter en RMA sag, således at vi kan sende dig en returfragtseddel på forhånd.

Varer der ikke indgår under reklamationsretten og/eller som modtages uden forsvarlig emballage, vil blive om-emballeret og der vil blive opkrævet et beløb svarende til Data Syds udgifter til nødvendig og forsvarlig emballering.

Oplysning om klagemuligheder
Hvis du vil klage over dit køb af en vare eller tjenesteydelse eller behandlingen af sin sag bedes dette gøres skriftligt til Data Syd på e-mail adressen mail@data-syd.dk.dk med udførlig beskrivelse af det hændte samt ønsket handling, alternativt via anbefalet brev til vores adresse: Data Syd, Hovedgaden Vest 73, 6500 Over Jerstal.
På denne måde vil din henvendelse blive behandlet med det samme du vil få svar retur hurtigst muligt – vær dog opmærksom på at sagen vil blive undersøgt grundigt før du får svar, så der kan godt gå et par dage før svar modtages.
Kan der ikke opnås acceptabel løsning direkte med os i Data Syd, kan der indgives klage til en af følgende;

En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan viderebringes til:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk såfremt deres betingelser er opfyldt.

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land.
Klage indgives her: http://ec.europa.eu/odr/
Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse mail@data-syd.dk

9. TILBAGESENDTE VARER SOM IKKE INDEHOLDER FEJL ELLER MANGLER
Ved indsendelse af defekte eller forkerte varer til Data Syd, hvor fejl eller defekt, defineret og angivet af kunden ikke konstateres (eller fejlen ikke er omfattet af garanti / reklamationsret), vil varen blive tilbagesendt til kunden inklusiv et testgebyr.
Testgebyret er kr. 450,00 pr. time inkl. Moms og der beregnes minimum ½ time.
Testgebyret beregnes på baggrund af tid forbrugt i forbindelse med test og fejlsøgning.

10. SÆRLIGE BESTEMMELSER FOR ERHVERVSDRIVENDE
Der gælder de samme salgsbetingelser som for forbrugere, dog med følgende modifikationer;
Der er ingen fortrydelsesret for erhvervsdrivende.
Der gælder 1 års reklamationsret fra oprindelig fakturadato, med undtagelse af forbrugsvare såsom batterier, toner- og blækpatroner mv., hvor der kun ydes 6 måneders reklamationsret, med mindre andet er skriftligt aftalt.
Ombytning eller reparation medfører ikke, at der løber en ny 1 års reklamationsperiode.
Ved reklamationer står køber selv for udgifterne til returnering af varen til Data Syd eller producentens værksted.

Data Syd kan ikke gøres ansvarlig for aftaler på nogen måde med 3. part, herunder f.eks. Server løsninger, backup løsninger og beskyttelse af personfølsomme data.

Data Syd forbeholder sig ejendomsretten til varer købt på kredit, indtil den fulde købesum er betalt. Alle omkostninger i forbindelse med håndhævelse af ejendomsforbeholdet påhviler køberen. Der påløber renter fra forfaldsdatoen med 8,7% pr. påbegyndt måned.

11. DINE PERSONLIGE OPLYSNINGER
For at du kan indgå en aftale med Data Syd skal du lade dig registrere med følgende personlige oplysninger:
. navn
. adresse
. telefonnummer
. e-mailadresse
. (CVR nr. for erhvervsdrivende)

Data Syd foretager registreringen af dine personoplysninger kun med det formål at kunne levere varen til dig.
Personoplysningerne registreres hos Data Syd og opbevares i 5 år (5 år pga. krav fra bogføringsloven), hvorefter oplysningerne slettes.

Den dataansvarlige er: Direktøren for Data Syd.
Vi opbevarer ikke kundeoplysninger krypteret. Vi transmitterer ikke kundeoplysninger krypteret.

Oplysningerne afgivet til Data Syd videregives eller sælges på ingen måde til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger.
Som registreret hos Data Syd, har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til indsigt i hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter persondataloven og henvendelse i forbindelse hermed rettes til Data Syd via e-mail: mail@data-syd.dk.